fredag 8 januari 2010

Hur Phil Ivey Blev professionell pokerspelare

Aggressive Players

Det har varit en vild par veckors turnering poker för mig. Jag var i London för att spela i 3: e årliga World Series of Poker Europa och nu är jag i Västindien, njut av solen och surfa och konkurrerar på Aruba Classic sponsras av UltimateBet.

Denna veckas kolumn är en avvikelse från normen i att jag featuring ett utdrag från min nyligen publicerad bok, Deal Me In, en samling tjugo inspirerande biografier från världens främsta pokerspelare som delar sina berättelser om hur de blev proffs.

Här är ett utdrag ur Phil Ivey berättelse, en av spelets bästa spelare och en finalist i årets World Series of Poker Main Event:

Min farfar introducerades mig till poker, jag var åtta år gammal då. Han tog fram en kortlek och tålmodigt lärde mig att spela Five-Card Stud. Han ville aldrig jag skulle bli inblandade i poker för något mer än kul. Min mamma ville inte att jag ska spela poker för att överleva heller. Faktum är, jag är inte säker på att hon gillar det eller att hon stöder mitt beslut att vara ett proffs redan nu.

Även i Middle School, när vänner, familj eller ens lärare frågade mig vad jag planerat att vara, jag sa till dem: "Jag kommer att vara en professionell pokerspelare," ett svar som möttes av blandade reaktioner.

Trots att jag var bra runt mitt hem spel, jag verkligen inte vann i Atlantic City genast. Först förlorade jag mer än jag vann. När jag skulle förlora, skulle jag gå tillbaka till mitt telemarketing jobb för att tjäna tillräckligt för en sedelbunt att gå tillbaka till Atlantic City. Så småningom hade jag inte gå tillbaka till arbetet alls!

Även om jag skulle förlora ibland, det var aldrig en punkt där jag var inte säker på att jag var bättre än alla jag möter. Vilka dessa aktörer hade på mig var erfarenhet och disciplin. Jag såg bättre spelare noga och lärt sig genom försök och misstag.

En av de saker jag lärde mig tidigt var värdet att förvalta mina pengar. Jag var aldrig rädd eller för stolt för att gå ned i ägandet om situationen krävde det. Om jag hade $ 30.000 till mitt namn, skulle jag ta $ 15.000 och gå spela $ 75 - $ 150. Om jag skulle förlora, skulle jag gå ner och spela $ 30 - $ 60 med $ 10,000 tills jag hade byggt bankrulle uppackningen. Om jag förlorade det och var tvungen att flytta till ännu lägre andelar, skulle jag göra det också.

Några av de yngre spelarna i dag inte förstår detta, och jag tror att det kan skada dem på lång sikt. De gör sig ett namn och sedan få satsad. Om de går sönder, ber de för pengar från vänner snarare än gå få jobb och bygga upp sin bankrulle den hårda vägen.

Jag gjorde aldrig det. Jag lånade aldrig pengar. Även om jag ville, visste jag inte någon tillräckligt bra för att göra det. När jag behövde pengar, jag gick bara tillbaka till arbetet.

År senare (efter att jag vunnit flera WSOP mästerskapstitlar), bestämde jag mig för att göra ett drag. Jag träffade Larry Flynt, och jag visste att han hade sin egen high-stakes poker spel i Los Angeles, en $ 1,500 - $ 3,000 Limit Seven-Card Stud spel. Jag beslöt att flytta västerut och ge det en chans. Jag spelade aldrig i ett spel med insatser på det sättet. Jag tog nästan $ 600.000 till tabellen - hela min bankrulle - och förlorade nästan allt i den första helgen!

Folk frågar mig om jag skulle gilla mina barn spela poker professionellt. Jag vill hellre att de inte.

Poker är en stor hobby, men är en professionell är en helt annan historia. Men hur kan jag stoppa dem om det är vad de vill göra?

Get Paid To Learn From Gus Hunsen